lørdag 28. mars 2009

Vill og farlig

De har alltid sagt at jeg var vill. Så lenge jeg kan huske har de sagt det og humret og ristet på hodet, og jeg har smilt og nikket ivrig.

Bare noen få sa det og mente det i negativ kontekst, i betydningen ukontrollerbar. Lærere og slike folk mente det definitivt. Etter hvert som jeg vokste opp begynte jeg å se på også deres fordømmelse som noe positivt. Jeg er vill og gal, tenkte jeg, og hylte høyt av fryd.

Etter hvert som jeg kom opp i tenårene begynte hviskingen og tiskingen å øke på. Jeg hørte ordet farlig bli sagt om meg for første gang. Det har blitt ganske mange ganger siden. Farlig, fordi jeg ble sett på som en dårlig innflytelse på mine jevnaldrende og spesielt de som var yngre enn meg. Jeg var ikke særlig flink til å adlyde ordrer, og det smittet over på andre i min omgangskrets. Det var veldig gøy. Vi spilte Another Brick in the Wall av Pink Floyd høyt og larmende og sang med alt vi var god for. Den teksten sier alt om skolen egentlig, om hva den er.

Ingen, så vidt jeg vet, hevdet at jeg var farlig i betydningen voldelig. Men de kunne like gjerne ha sagt det, fordi fordømmelsen i øynene deres og handlingene deres på grunnlag av den føltes mer enn sterk nok. Samfunnet vil ikke ha sterke og uavhengige mennesker, tror jeg. Jeg er faktisk ganske overbevist om at det ikke ønsker det. All den relativt korte erfaringen jeg har tilegnet meg understreker det.

Vel, jeg er fortsatt vill og gal, og jeg er farlig, farligere enn noensinne, livsfarlig i et miljø som ser på alt som ikke innordner seg som en fare. Det føles godt, føles berusende, for så lenge jeg ser uroen i blikkene deres vet jeg at jeg ikke hører hjemme blant alle dukkene som danser i tråder jeg passerer på gaten hver dag.

Mennesket er født fritt, men vokser opp i lenker, men ingen behøver å godta det. Jeg godtar det så visst ikke. Det er så gøy, så gjennomgående fantastisk å se verden tolket av frie, uavhengige, farlige og ville tanker at jeg aldri ville ønske å være det foruten.

Hvem ville være så dum å ønske det?


Another Brick in the Wall Part 2

We don't need no education
We dont need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey! Teachers! Leave them kids alone!
All in all it's just another brick in the wall.
All in all you're just another brick in the wall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar