tirsdag 24. mars 2009

Paven og gjengen

Hvis du vil ha meg til å rive i filler et bilde av paven så gjør jeg gjerne det, og jeg kommer ikke til å beklage det eller unnskylde meg etterpå heller, men snarere gjenta det, bekrefte min avsky.

Paven har nok en gang vist hvor fjern han er, hvor fjernt fra verdens virkelighet han er, ved å hevde at bruk av kondomer ikke hjelper i kampen mot HIV/AIDS.

Katolikkene er sprø som tilber denne mannen, men protestantene er egentlig ikke stort bedre. Kreasjonismen eller Intelligent Design (ID) er svært utbredt i mange kristne miljøer. Jorden er bare noen tusen år gammel og Gud skapte alt liv. Det er så komplisert sier de, at noen (Gud) må ha skapt det.

De tar selvfølgelig skammelig feil. De som sier at Tiden skapte alt liv i Universet har helt åpenbart rett. På de mange milliarder årene som har gått siden Universets begynnelse har Tiden, gjennom prøving og feiling klart det ingen fyr i hvit kjortel kunne ha fått til, om han så hadde prøvd i milliarder av år.

De kristne sier at Gud satte menneskene over dyrene, men menneskene er dyr, både på godt og vondt, akkurat som alle andre, og verken mer eller mindre verdt enn resten. Vi er bare en tråd i livets vev, og det vevet er det ingen som vever, ikke en edderkopp eller noe annet, uten naturen selv, og den nevnte Tiden.

2 kommentarer:

  1. Du har utrolig mange bra, fine og aktuelle innlegg på bloggen din! Tror faktisk jeg vil følge den :)

    SvarSlett
  2. Det er jeg VELDIG glad for å høre Ida, og velkommen hit. :)

    Du kommer forøvrig med den første skikkelige kommentaren her. Den eneste jeg har hatt før din kom fra en rasist og mannsjåvinist.

    SvarSlett