mandag 30. mars 2009

Mira den blodige

Jeg er helt enig med Dagfinn Nordbø når han i Dagbladet i dag kritiserer Mira Craig for at hun først slår kjæresten for å være utro, og så skryter uhemmet av det etterpå.

Hvis kjæresten hadde gjort det med henne ville han helt sikkert ha blitt arrestert og dømt for det. Det er ikke likhet for loven eller i samfunnet i slike tilfeller heller. Det at det denne gangen går i kvinners favør bør selvfølgelig kritiseres like mye som det som går i mannens favør.

Vold er vold, og dette blir mye verre fordi det viser et mønster. Har Mira slått kjæresten flere ganger? Vil hun fortsette å slå fremtidige kjærester hvis de gjør noe hun misliker? Liker hun å slå? Alle disse spørsmålene er viktig og på sin plass, og bør tas opp på bred front, ikke bare når det gjelder Mira, men generelt sett.

Jeg er hundre prosent overbevist om at mange menn blir slått, og at de lar være å oppsøke politiet fordi forsteinete sosiale dogmer forteller dem at «menn ikke gjør sånt». Menn er fysisk sterkere og de bør skamme seg hvis en kvinne slår dem og de ikke slår tilbake. Slike ting.

Dette og mye annet negativt formidler Mira direkte og indirekte til små jentunger, til de hun er idol for.

2 kommentarer:

  1. Jeg er fullstendig enig med deg som er enig med Dagfinn Nordbø. Det burde være unødvendig å si det, men menn er også mennesker og skal ikke slås. Dessuten: Slike eksempler på åpenbart mannsfiendtlige holdninger i media tror jeg på sikt vil skade arbeidet for et mer likestilt samfunn.

    ”Jeg er hundre prosent overbevist om at mange menn blir slått, og at de lar være å oppsøke politiet fordi forsteinete sosiale dogmer forteller dem at «menn ikke gjør sånt».”

    Ja. Jeg vil også si at de sosiale dogmene er alvorlig et problem i seg selv. Menn lider (de også!) av forsteinete kjønnsroller og kjønnsbestemte krav og forventninger i samfunnet. Menn har behov (de også!) for å friggjøre seg fra de unaturlige rollene de blir plassert inn i. Jeg er for eksempel overbevist om at færre menn ville slått hvis det i større grad var akseptabelt for menn å være myke og vise følelser. Mange menn har livslang trening i å undertrykke følelser, det er ikke bra for dem.

    SvarSlett
  2. Som jeg pleier å si: vi lever i et menneskefiendtlig samfunn, der begge kjønn lider. Kvinnen har det verst, men slett ikke alltid.

    SvarSlett