fredag 10. april 2009

«Kjøp den nye vårjakken fra…»

Hvis du ser en kamerat eller en venninne som har kjøpt en ny jakke til 6000 kroner og har lyst på den du også så er du i trøbbel. Da bør varsellampene lyse. Du vet det kanskje ikke, er ikke det bevisst, men du blir lurt. Dagens reklame rettet mot unge er ikke nødvendigvis den tradisjonelle der et gitt produkt kommer opp på en skjerm eller en avisside eller før en kinofilm. Den er langt sleipere enn som så. Dagens måte å nå dagens unge på blir kalt «buzz». Et kommersielt selskap som ønsker at du skal kjøpe produktet deres skriker ikke til deg, men hvisker.

De på min alder er generelt sett et lett bytte for kommersielle rovdyr som skaper seg formuer på vår lettlurthet. Individer blant oss, deriblant jeg som ikke går med merkeklær eller kjøper fjordårets mote billig blir gjerne kalt sjuskete. De som lar seg lure blir sett på som velkledde. Vi andre som kjøper en jakke, bukse eller veske som er like god eller helst bedre til en tiendedel av prisen blir sett ned på blant de som blir sett som trendsetterne og de som gjerne vil bli sett på som trendsetterne.

Slik fungerer det:

En gjeng med ansatte, gjerne kalt «kommunikatorer» sitter hos et gitt reklamebyrå og er betalt for å cruise på de «hippe» stedene på Internett. Målet er å fange inn de som blir sett på som ledende i en gitt ungdomsflokk, de som er trendsettere, de som de andre etterligner. Dette er første ledd. Hvis man får de til å kjøpe og til med til å like produktet er mye gjort. Da går resten praktisk talt av seg selv. De lurer deg og lurer deg så til å lure dine venner. Som all reklame selger man egentlig ikke produktet, men følelser, følelsen av å være vellykket. Hvis du kjøper produktet har du et flott liv. Hvis ikke er du mislykket.

Slik, blant annet blir folk som skryter av sin uavhengighet, det å ha sin egen stil nok et lett offer for en velsmurt kommersielt maskin. Det har lite med intelligens eller dumhet å gjøre, bare at man blir lurt til å kople ut det som måtte gjenstå av fornuft. Når en venn eller en venninne sprader rundt i en ny jakke fra xxxxx og skryter av hvor fornøyd han eller hun er, så er det ikke egentlig hun eller han som snakker, men reklamen. Det at den er flere ledd fra den opprinnelige kilden endrer ikke på det. Det gjør den bare enda sleipere enn før.

Jeg vil anbefale alle å studere denne materien. De som har gjort det bør fortelle om det til flest mulig i sin omgangskrets. Foreldre bør også gjøre det og opplyse barna sine på en nøktern, ikke-fordømmende måte. Vi bør alle gå sammen om å gjøre dette til noe veldig ukult i samfunnet.

For det er det. Å ikke ha en original tanke i hodet er definitivt ukult. Å ikke ha en original tanke i hodet og skryte av å ha det er enda verre.

2 kommentarer:

  1. LOL, dette er vittig.
    For det virker, anbefaling fra venner er noe av det sterkeste som finnes.
    Utnyttelse.

    SvarSlett
  2. Sleipt til tusen og skikkelig alvorlig egentlig.

    SvarSlett