søndag 22. mars 2009

Selvbruningskrem

En venninne prøvde å overtale meg til å prøve selvbruningskrem nylig.

Min første reaksjon var æsj. Så tenkte jeg meg om og fikk så kraftige kvalmefornemmelser. Det gikk opp for meg at jeg avskydde selve tanken på å bruke slik krem. Jeg kikket på min venninne og innså at her var det en potensiell bred og dyp fallgrube i vente. Vi hadde ikke egentlig snakket noe om det, selv om hun hadde brukt krem en stund.

Mange på min alder bruker slik krem i dag. Jeg har aldri skjønt hvorfor. De som gjør det ser jo ikke ut, selv ikke om de gjør det riktig. Hvis de gjør det feil ser det riktig fornøyelig ut, med oransje øyebryn og slikt. Også det «riktige» ser unaturlig ut, rett og slett. Reklamen forteller oss jenter at man kan bli «brun uten å måtte sole seg». Enkelte reklamer påstår til og med at man «unngår faren ved å sole seg». Det er mange ting reklamen ikke sier, som vanlig, men det viktigste er at den lurer folk bort fra en sunn, naturlig prosess og over på noe som i beste fall er tvilsomt, i verste fall skadelig. Alle slike kjemikalier påvirker kroppen på en eller annen måte.

Men jeg, for min del ville ikke ha brukt det selv om jeg hadde vært hundre prosent overbevist om at det ikke var skadelig.

De som bruker det ser kort og godt ikke ut. Det er bare enda en mote, der hele venninneflokker forteller hverandre hvor flott og brun de ser ut, og produsentene tjener en masse penger på folks lettlurthet, som vanlig.

Produsentene tjener også grovt på å få stadig flere jenter som knapt er halvparten så gamle som meg til å prøve det. Snart dukker det vel opp babybrunkrem.

Jeg soler meg om sommeren, uansett hvor mange rynker de sier at det vil gi meg. Jeg overdriver ikke, men jeg er heller ikke redd solen. Det føles herlig å kjenne solen mot huden, og å kjenne at huden tørker etter at jeg har badet.

Kremen dekker hele huden, verre enn noen sminke, og hindrer den i å puste. Alle typene må smøres på ofte, veldig ofte i starten og så jevnlig, flere ganger i uken. Man kan få pustevansker av mindre.

Jeg fortalte, på en vennlig men bestemt måte min venninne mitt syn og sa at hun burde slutte å bruke slikt dritt. Hun ble litt snurt, men er vant til at jeg er litt rar. Alle jenter som er kritisk til slike trender, kritisk punktum, som er opptatt av tema utenfor kosmetikk, klær, mote og lignende blir sett på som rar.

Forhåpentligvis vil hun komme på bedre tanker og våge å vise fram sin egen, friske hud udekket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar